• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Agoramaquia (The Exact Case of the Statue)

17 set 2014

Agoramaquia (The Exact Case of the Statue)

2014

Asier Mendizabal

Arriving on the back of recent sculptural works like Hard Edge (2010), which comprises wood beams all marked through a gesture of subtraction, Asier Mendizabal has made Agoramaquia (el caso exacto de la estatua) [Agoramaquia (The Exact Case of the Statue)] for the 31st Bienal, which critically re-inscribes within a contemporary art context the sculptural praxis of the artist Jorge Oteiza (1908-2003), whose involvement with Latin America between the 1930s and 1960s was hugely influential yet is largely overlooked today.

 

Mendizabal’s project consists of a number of sculptures installed in the Bienal pavilion, all of them based on the monument to the Peruvian poet César Vallejo that Oteiza made in Lima in 1960. These sculptures are ‘finalised’ or ‘incomplete’ versions of a sculptural form and, like the original monument, they are all abstract compositions. By entering into relation with other works and other spaces within the exhibition, these abstract forms take on meanings and functions that might, at first sight, seem distanced from their composition. What Mendizabal does with them is to explore and update a core problem both for the work of Oteiza and for his own: the irresolvable contradiction between the formal language and implied transcendence of abstraction and the conceit of assigning to this language precise meanings, by relating it to specific historical predicaments.

Leia também


Acessar +bienal
Foto: Izabelle Lisboa
Artigos25 maio 2023

A catarse de Monstro

Peça de Karen Sacconi coloca o teatro grego antigo em diálogo com o contemporâneo e as artes

Saber mais
Gabriela de Matos e Paulo Tavares, curadores do Pavilhão do Brasil na Biennale Architettura 2023Foto: Jacopo Salvi, Cortesia de La Biennale di Venezia
Notícias20 maio 2023

Pavilhão do Brasil recebe Leão de Ouro de melhor participação nacional na Biennale Architettura 2023

Pela primeira vez na história, Brasil leva o Leão de Ouro de melhor participação nacional na Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza.

Saber mais
Registro da obra Arroz e feijão, de Anna Maria Maiolino, na 29ª Bienal de São Paulo, 2010© Duas Aguas / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos10 maio 2023

Cardápio do dia: arroz com feijão e arte contemporânea

O coletivo Comer História fala sobre a história do prato mais brasileiro que existe – arroz e feijão – e sua relação com a arte contemporânea. Saiba mais!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar