• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias It Is Not About Shoes

14 set 2014

It Is Not About Shoes

2014

Gabriel Mascaro


For Não é sobre sapatos [It Is Not About Shoes] Gabriel Mascaro has conducted a study of images filmed during the recent protests in several Brazilian cities. As in other countries, in order to provide an alternative to the official press, protestors created their own way of communicating their actions in the public realm, announcing actions via social networks and registering the presence of their collective body on the streets with their own cameras. This documentation on the internet, introduces a rupture in the production of discourse and denounces the violence exerted by the police against protestors.


But instead of using his own registers or those captured by protestors, Mascaro focusses on the images recorded by the police, inverting the narration of the protest and at the same time asking: ‘How should we think about the aesthetic, political and authorial premise of images produced by the state via its agents, filming with the goal of policing, keeping public order and recording faces for prosecution?’ The interplay established by the two elements – state and citizen – which confront one another with the same instrument or weapon – the camera – reveals a different manner of seizing power and domination, manifested in the realm of visibility and the exercise of representing the other.


Included in the footage used by Gabriel Mascaro are many images of shoes – new elements of legal evidence, being that protestors are known to change their tops during their actions, but not their shoes. The footage constitutes a curious tool for considering the strong and weak points of anonymity (or the anonymous) in current political protests, leading Mascaro to another question: ‘In an age of anonymous faces, what shall we do with our feet?’ – LP

Leia também


Acessar +bienal
Foto: Izabelle Lisboa
Artigos25 maio 2023

A catarse de Monstro

Peça de Karen Sacconi coloca o teatro grego antigo em diálogo com o contemporâneo e as artes

Saber mais
Gabriela de Matos e Paulo Tavares, curadores do Pavilhão do Brasil na Biennale Architettura 2023Foto: Jacopo Salvi, Cortesia de La Biennale di Venezia
Notícias20 maio 2023

Pavilhão do Brasil recebe Leão de Ouro de melhor participação nacional na Biennale Architettura 2023

Pela primeira vez na história, Brasil leva o Leão de Ouro de melhor participação nacional na Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza.

Saber mais
Registro da obra Arroz e feijão, de Anna Maria Maiolino, na 29ª Bienal de São Paulo, 2010© Duas Aguas / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos10 maio 2023

Cardápio do dia: arroz com feijão e arte contemporânea

O coletivo Comer História fala sobre a história do prato mais brasileiro que existe – arroz e feijão – e sua relação com a arte contemporânea. Saiba mais!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar