• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Letters to the Reader (1864, 1877, 1916, 1923)

15 set 2014

Letters to the Reader (1864, 1877, 1916, 1923)

2014

Walid Raad

Letters to the Reader is part of the ongoing art project Scratching on Things I Could Disavow, initiated in 2007, and which responds to the recent emergence of large new infrastructures for ‘Islamic’ contemporary and modern ‘Arab’ art in the Arab world and elsewhere. The artworks and stories presented in his project all emerge from encounters on this ground with individuals, institutions, economies, concepts and forms.

Letters to the Reader proposes a number of prefabricated wall samples for a new Museum of Modern Arab Art in São Paulo – or Amman or Doha or Abu Dhabi or Beirut or Marrakech or Hong Kong or New York. The work is led by the conviction that many so-called ‘Modern Arab artworks’ will lack shadows when displayed in the new museum. In anticipation of this situation, the project is, on the one hand, forced to engage some of the display elements or parameters (walls, floors, paint, lights) that contribute to this shadow-less condition; and on the other, to be attentive to its consequences by coming up with possible material antidotes and/or dealing with the resulting (objective) hallucinatory manifestations.

Like in earlier work, time and history are present here in an enigmatic manner: in the form of archives that approached history, memory and remembrance with the aid of photography, film, design, architecture and discourse. These presented something akin to a ‘future in the past’, the staging of a dream reality without a referent, or at least with an obscure (or obscured) referent. A ‘future in the past’ characterised by the constant sliding between historical and fictitious narration that happens when memory is activated – revealing how much these fields actually share. – WR

Leia também


Acessar +bienal
Foto: Izabelle Lisboa
Artigos25 maio 2023

A catarse de Monstro

Peça de Karen Sacconi coloca o teatro grego antigo em diálogo com o contemporâneo e as artes

Saber mais
Gabriela de Matos e Paulo Tavares, curadores do Pavilhão do Brasil na Biennale Architettura 2023Foto: Jacopo Salvi, Cortesia de La Biennale di Venezia
Notícias20 maio 2023

Pavilhão do Brasil recebe Leão de Ouro de melhor participação nacional na Biennale Architettura 2023

Pela primeira vez na história, Brasil leva o Leão de Ouro de melhor participação nacional na Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza.

Saber mais
Registro da obra Arroz e feijão, de Anna Maria Maiolino, na 29ª Bienal de São Paulo, 2010© Duas Aguas / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos10 maio 2023

Cardápio do dia: arroz com feijão e arte contemporânea

O coletivo Comer História fala sobre a história do prato mais brasileiro que existe – arroz e feijão – e sua relação com a arte contemporânea. Saiba mais!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar