• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Tension Zone

11 set 2014

Tension Zone

anos 1980

Hudinilson Jr.
Organizada por Marcio Harum




 

Strongly influenced by the scale of the city, some of the works by Hudinilson Jr. (1957–2013) in Zona de tensão [Tension Zone] are in line with original projects found in the artist’s personal archives, confirming his interest in the use of the billboard not only as a means of mass communication and urban furnishings from the era before the ‘Lei Cidade Limpa’ – a law passed in 2007 prohibiting advertisements on public spaces in the city of São Paulo – but essentially as an installation object.


The collage – displayed here in large dimensions according to the detailed assembly plans found in his studio/home, composes an immense landscape comprised of the skin and hair of a fragmented body: a body that is no longer individual, no longer masculine or feminine, as the result of an exercise which transforms it by exploring the possibilities of a Xerox machine.


As if he were nearsighted, Hudinilson Jr. often tried his hand at simple graphic resources in the production of his work, through obsessively amplified photocopies of A3 and A4 formats. These include the presence of chequered structures, printed on notebook paper or meticulously constructed by his own design and cut-andpaste techniques. During a lengthy period, the recurring figure of this grid stands out in self-portraits and images of naked men, guiding us to an understanding of the political, social, moral and physical restraints to which homoerotic desire and queer artistic thought were subjected to during the years of military dictatorship and the outbreak of AIDS. – MH

 

Leia também


Acessar +bienal
Foto: Izabelle Lisboa
Artigos25 maio 2023

A catarse de Monstro

Peça de Karen Sacconi coloca o teatro grego antigo em diálogo com o contemporâneo e as artes

Saber mais
Gabriela de Matos e Paulo Tavares, curadores do Pavilhão do Brasil na Biennale Architettura 2023Foto: Jacopo Salvi, Cortesia de La Biennale di Venezia
Notícias20 maio 2023

Pavilhão do Brasil recebe Leão de Ouro de melhor participação nacional na Biennale Architettura 2023

Pela primeira vez na história, Brasil leva o Leão de Ouro de melhor participação nacional na Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza.

Saber mais
Registro da obra Arroz e feijão, de Anna Maria Maiolino, na 29ª Bienal de São Paulo, 2010© Duas Aguas / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos10 maio 2023

Cardápio do dia: arroz com feijão e arte contemporânea

O coletivo Comer História fala sobre a história do prato mais brasileiro que existe – arroz e feijão – e sua relação com a arte contemporânea. Saiba mais!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar