• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Untitled

14 set 2014

Untitled

2014

Éder Oliveira

As is his usual practice in the city where he resides – Belém, Pará – Éder Oliveira has created large-scale mural portrait paintings for the 31st Bienal. These portraits might be called monumental, if we use the term ‘monument’ to refer to something other than hegemonic events and characters in history. The artist makes monuments precisely out of those whom the social dynamic stigmatises: people suspected to be involved in crime and those whose images are plastered across the sensationalist pages in the police section of Pará newspapers. Transposed onto Belém’s walls, and now those of São Paulo, these characters become widely visible, though still anonymous. Regardless of the details of their identities and the location where they were originally photographed – information which Oliveira omits – the murals elicit a reflection on the way civil rights are ignored, most evidently here in the realm of photojournalistic coverage.

Ordinarily referred to as thugs or criminals by the press – often before they are convicted, if they are – most of the people portrayed here are caboclos: mixed-race descendents of African and Native Brazilians. This demographic fact denotes, in addition to the ethical problems of police coverage, the racism of the media when reporting on issues of violence and public safety in Brazil.

Now relocated to the Ciccillo Matarazzo Pavilion, at an upscale address in São Paulo, Éder Oliveira’s portraiture takes on new aspects. In this cosmopolitan, though extremely excluding metropolis, the caboclo from Pará personifies ‘the other’: he or she who does not fit with the dominant socioeconomic standards and, as such, lives on the geographic and civic margins of society, as do northeastern Brazilians, Haitians, Bolivians and so many others in São Paulo. Indirectly, the artist’s murals become centres where the attention of the public at the 31st Bienal might converge. – AMM

Leia também


Acessar +bienal
Foto: Izabelle Lisboa
Artigos25 maio 2023

A catarse de Monstro

Peça de Karen Sacconi coloca o teatro grego antigo em diálogo com o contemporâneo e as artes

Saber mais
Gabriela de Matos e Paulo Tavares, curadores do Pavilhão do Brasil na Biennale Architettura 2023Foto: Jacopo Salvi, Cortesia de La Biennale di Venezia
Notícias20 maio 2023

Pavilhão do Brasil recebe Leão de Ouro de melhor participação nacional na Biennale Architettura 2023

Pela primeira vez na história, Brasil leva o Leão de Ouro de melhor participação nacional na Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza.

Saber mais
Registro da obra Arroz e feijão, de Anna Maria Maiolino, na 29ª Bienal de São Paulo, 2010© Duas Aguas / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos10 maio 2023

Cardápio do dia: arroz com feijão e arte contemporânea

O coletivo Comer História fala sobre a história do prato mais brasileiro que existe – arroz e feijão – e sua relação com a arte contemporânea. Saiba mais!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar