• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Vila Maria

11 set 2014

Vila Maria

2014

Danica Dakić
in collaboration with Roger Avanzi, the performers of the Unidos de Vila Maria Samba School and the photographer Egbert Trogemann



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Danica Dakić often starts to work with an encounter or an image that she follows as a path. She then keeps the process open, allowing participants to improvise, directing them in a subtle way. A migrant herself, she has created theatrical dispositives to work in collaboration with non-actors, as refugees and nomads. Her filmic narrative is then built in the editing room. From the film set to the editing room, displacement and transformation are central to her work.


When Dakić met Roger Avanzi, the last representative of a five-generations- old circus family, it was clear to her that he would be the character of her next work. In Vila Maria, Dakić films him putting on his makeup and turning into Picolino the clown, and by doing so she confronts the viewer with a concrete situation of transformation. Nerino Avanzi, founder of the Circus Nerino (1913-1964), created Picolino, and his son, Roger, inherited the character. Picolino is inseparable from Roger’s body, although it exists beyond him.



 


 


 


 


 


 


 


 


 


Picolino was also part of Vila Maria Samba School’s 2014 carnival parade. Dakić filmed Roger in the Circus Museum that he helped to create in São Paulo to preserve Picolino’s memory and the memory of Brazilian circus. In another time and space, in the samba school’s warehouse, eight Picolinos, of all heights and ages, stand still in front of Dakić’s camera. They give new incarnations to the character and, in exchange, Picolino gives them a new mask and new roles to play within a poetic call for transformation. – BS/GE

Leia também


Acessar +bienal
Foto: Izabelle Lisboa
Artigos25 maio 2023

A catarse de Monstro

Peça de Karen Sacconi coloca o teatro grego antigo em diálogo com o contemporâneo e as artes

Saber mais
Gabriela de Matos e Paulo Tavares, curadores do Pavilhão do Brasil na Biennale Architettura 2023Foto: Jacopo Salvi, Cortesia de La Biennale di Venezia
Notícias20 maio 2023

Pavilhão do Brasil recebe Leão de Ouro de melhor participação nacional na Biennale Architettura 2023

Pela primeira vez na história, Brasil leva o Leão de Ouro de melhor participação nacional na Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza.

Saber mais
Registro da obra Arroz e feijão, de Anna Maria Maiolino, na 29ª Bienal de São Paulo, 2010© Duas Aguas / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos10 maio 2023

Cardápio do dia: arroz com feijão e arte contemporânea

O coletivo Comer História fala sobre a história do prato mais brasileiro que existe – arroz e feijão – e sua relação com a arte contemporânea. Saiba mais!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar