• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Violence

11 set 2014

Violence

1973-1977

Juan Carlos Romero



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Similarly to other artists from his generation, like Edgardo Antonio Vigo and León Ferrari, Juan Carlos Romero conceived his practice – since his beginnings in the 1920s – as the totality of all his actions and interventions in public life, whether or not they could be classified conventionally as ‘artistic’. And so, apart from his output in postal art, visual poetry, performance, graphics, painting and etching, Romero also prioritised his writing, publishing, curatorship, teaching, activism and the creation of an archive on art and politics. Romero has always been an experimental artist and a defender of collective practices capable of generating their own spaces of circulation, both inside and outside conventional channels.


Violencia [Violence] is an installation, originally created in 1973, at a time of profound institutional, ideological and social crisis in Argentina. During this period the country was under military rule and, with the ex-president Perón about to return after a long exile, debates raged on the formation of a popular national government, the profile of a New Left and the need for armed struggle.



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Violencia summarises all these issues and condenses virtually all the artist’s fields of activity: the result of an archiving project focussed on the way in which the press presented the conflicts of the time; a militant intervention that called for, in terms akin to Frantz Fanon and Jean-Paul Sartre, a response to oppressive violence with liberating violence; a holistic conception of the exhibition space and its relationship with the space of the street; an acceptance of the role of the spectator as a necessary agent for social change; and a graphic and conceptual experiment. In short, an overarching idea of art as research, intervention and awareness – core elements of Latin American Conceptualism in the 1960s and 70s. – SGN

Leia também


Acessar +bienal
Foto: Izabelle Lisboa
Artigos25 maio 2023

A catarse de Monstro

Peça de Karen Sacconi coloca o teatro grego antigo em diálogo com o contemporâneo e as artes

Saber mais
Gabriela de Matos e Paulo Tavares, curadores do Pavilhão do Brasil na Biennale Architettura 2023Foto: Jacopo Salvi, Cortesia de La Biennale di Venezia
Notícias20 maio 2023

Pavilhão do Brasil recebe Leão de Ouro de melhor participação nacional na Biennale Architettura 2023

Pela primeira vez na história, Brasil leva o Leão de Ouro de melhor participação nacional na Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza.

Saber mais
Registro da obra Arroz e feijão, de Anna Maria Maiolino, na 29ª Bienal de São Paulo, 2010© Duas Aguas / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos10 maio 2023

Cardápio do dia: arroz com feijão e arte contemporânea

O coletivo Comer História fala sobre a história do prato mais brasileiro que existe – arroz e feijão – e sua relação com a arte contemporânea. Saiba mais!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar