• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Ymá Nhandehetama

11 set 2014

Ymá Nhandehetama

2009

Armando Queiroz, Almires Martins and Marcelo Rodrigues


Almires Martins is Guarani. He was once a fieldworker and a sugar cane cutter at sugar and alcohol factories. Martins also worked for the Curro Velho Foundation and the Secretary of the Environment (SEMA) in Belém, where he met Armando Queiroz, who was conducting a study on historical stigmas in the context of the Amazon. Their meeting resulted in the video Ymá Nhandehetama, which is Guarani for ‘in the past we were many’. The production of the video also featured the participation of Marcelo Rodrigues as director of photography.



In the face of so many stereotypes, oral history – as practised in the meeting between Almires Martins and Armando Queiroz – appears as a path by which individual testimony conjures collective memory. More than this, speech, as far as it expresses subjectivity, critical perspective and autonomy, empowers and legitimises itself and the narrator, making mediations unnecessary.



The political action which takes place in Ymá Nhandehetama is a reflection of Armando Queiroz’s efforts as an artist, curator, professor, writer and director of Casa das Onze Janelas, a cultural and contemporary arts space in Belém. All of these activities are today characterised by a reflection of the Amazon as a terrain for geographic, economic and identity-based disputes. In his activism, Queiroz often employs readings and workshops as work strategies, in which he and the participants inevitably share power and responsibility in a collective agenda. In this sense, negation is an essential strategy. As Queiroz writes in the text ‘The Amazon is not mine!’: ‘The Amazon is not yours. The Amazon is not. […] The Amazon is not real. The Amazon is not naïve and peaceful. […] The Amazon is not.’ – AMM

Leia também


Acessar +bienal
Foto: Izabelle Lisboa
Artigos25 maio 2023

A catarse de Monstro

Peça de Karen Sacconi coloca o teatro grego antigo em diálogo com o contemporâneo e as artes

Saber mais
Gabriela de Matos e Paulo Tavares, curadores do Pavilhão do Brasil na Biennale Architettura 2023Foto: Jacopo Salvi, Cortesia de La Biennale di Venezia
Notícias20 maio 2023

Pavilhão do Brasil recebe Leão de Ouro de melhor participação nacional na Biennale Architettura 2023

Pela primeira vez na história, Brasil leva o Leão de Ouro de melhor participação nacional na Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza.

Saber mais
Registro da obra Arroz e feijão, de Anna Maria Maiolino, na 29ª Bienal de São Paulo, 2010© Duas Aguas / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos10 maio 2023

Cardápio do dia: arroz com feijão e arte contemporânea

O coletivo Comer História fala sobre a história do prato mais brasileiro que existe – arroz e feijão – e sua relação com a arte contemporânea. Saiba mais!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar